Illustration av en mörk planet mot en mörk bakgrund.

Planeten LHS 3844b har en stenig yta och saknar atmosfär. Konstnären som gjort bilden tänker sig att ytan är täckt av mörk lavasten.

NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Planetens atmosfär är som bortblåst

Forskare har upptäckt att en planet vid en röd dvärgstjärna saknar atmosfär. Den atmosfär planeten kan ha haft verkar ha blåst bort med stjärnvinden.

2019-08-19

De flesta steniga, jordlika planeter som har upptäckts finns vid stjärnor som är mycket mindre än solen. En amerikansk forskargrupp har använt rymdteleskopet Spitzer för att studera en planet som kretsar mycket nära den röda dvärgstjärnan LHS 3844, 49 ljusår bort. Resultatet tyder på att den här sortens stjärnsystem är ogästvänliga för liv.

Planeten kallas LHS 3844b och har 30% större radie än jorden. Dess bana ligger så nära stjärnan att ett varv bara tar 11 timmar.

– Det är en elak miljö. Stjärnan är magnetiskt aktiv, så det är mycket strålning och starka stjärnvindar, säger Markus Janson, lektor i astronomi vid Stockholms universitet, som har läst rapporten.

Atmosfären hjälper vår egen planet att hålla kvar värme på nattsidan. När forskarna letade efter en atmosfär på planeten LHS 3844b sökte de efter tecken på den sortens temperaturutjämning, som skulle skvallra om tjock luft. De hittar i stället en värmekurva som ser ut som de förväntar sig av en kal sten. Resultatet bekräftar teoretiska modeller, som förutsäger att stenplaneter vid dvärgstjärnor har svårt att hålla kvar någon tjock atmosfär samtidigt som de befinner sig tillräckligt nära för att vara någorlunda varma. Det betyder också att det förmodligen är en kärv miljö för liv att uppstå och överleva i den här typen av stjärnsystem.

Markus Janson forskar själv om planetatmosfärer, och ser resultatet som ett exempel på hur forskningsfältet har utvecklats:

– Det är mycket svårare att studera små planeter än stora, så det är tekniskt imponerande.

Det är först under de senaste tio åren som det alls har börjat bli möjligt att studera atmosfärer på planeter utanför vårt solsystem. Den stora utmaningen är att urskilja strålning från en planet när dess stjärna är så mycket mer ljusstark. Markus Janson lutar åt att det kommer att ta ett par decennier innan metoder och instrument finns på plats för att astronomer ska kunna studera verkligt jordlika atmosfärer vid stjärnor som liknar vår sol.