Illustration av en mörk planet mot en mörk bakgrund.

Planeten LHS 3844b har en stenig yta och saknar atmosfär. Här har rymdkonstnären tänkt sig en yta av mörk lavasten.

NASA / JPL-Caltech / R. Hurt (IPAC)

Planetens atmosfär är som bortblåst

Forskare har upptäckt att en planet vid en röd dvärgstjärna saknar atmosfär. Den verkar ha blåst bort med stjärnvinden.

2019-08-19

De flesta steniga, jordlika planeter som har upptäckts finns vid stjärnor som är mycket mindre än solen. En amerikansk forskargrupp har använt rymdteleskopet Spitzer för att studera en planet som kretsar mycket nära en röd dvärgstjärna, 49 ljusår bort. Resultatet tyder bland annat på att den här sortens stjärnsystem är ogästvänliga för liv.

Planeten kallas LHS 3844b och har 30 procent större radie än jorden. Dess bana ligger så nära stjärnan att ett varv bara tar 11 timmar.

– Det är en elak miljö. Stjärnan är magnetiskt aktiv, så det är mycket strålning och starka stjärnvindar, säger Markus Janson, lektor i astronomi vid Stockholms universitet, som har läst forskarnas rapport i tidskriften Nature.

Stjärnvindarna nöter på planetens atmosfär, och mätningarna visar att de förmodligen har eroderat bort den helt.

Det är först under de senaste tio åren som det alls har börjat bli möjligt att studera atmosfärer på planeter utanför vårt solsystem. Den stora utmaningen är att urskilja strålning från en planet när dess stjärna är så mycket mer ljusstark. Markus Janson lutar åt att det kommer att ta ett par decennier innan metoder och instrument finns på plats för att astronomer ska kunna studera verkligt jordlika atmosfärer vid stjärnor som liknar vår sol.