En lysande roterande skiva föreställer galaxen. Två långa ljusa jetstrålar skjuter ut vinkelrätt från skivan.

Så här kan kvasaren P172+18 och dess långa jetstrålar ha sett ut. Det är den mest avlägsna galaxen som upptäckts med jetstrålar som sänder ut stark radiostrålning. Ljuset härifrån har färdats i 13 miljarder år innan den nått oss på jorden.

ESO/M. Kornmesser

Radiostrålande galax från ungt universum

Nya observationer avslöjar en galax med kraftfulla jetstrålar som skapar radiostrålning, hela tretton miljarder ljusår bort.

2021-03-08

När universum bara hade funnits i ungefär 780 miljoner år hade redan supermassiva svarta hål hunnit bildas. Ett av dem fanns i centrum av en kvasar, en ljusstark galax, där det svarta hålet sände ut ofantliga jetstrålar av materia som skapade stark radiostrålning. Tretton miljarder år senare har strålningen fångats upp och avslöjar den äldsta och mest avlägsna kvasaren som har sådana radiostarka jetstrålar.

Studier av avlägsna objekt som detta hjälper forskare att bland annat undersöka hur galaxerna utvecklades när universum var ungt.

Studien är publicerad i The Astrophysical Journal.