En stor flamma sträcker sig ut från en stjärna, sedd från en punkt med en planet i förgrunden.

Så här skulle en stor eruption på stjärnan Proxima Centauri kunna se ut från en punkt nära en av dess planeter.

S. Dagnello, NRAO/AUI/NSF

Rekordutbrott på jordens grannstjärna

2021-04-29

Jordens närmaste grannstjärna, Proxima Centauri, är en röd dvärgstjärna. Det är den vanligaste typen av stjärna i vår galax, och sådana stjärnor är kända för att vara aktiva och ha många utbrott.

2019 upptäckte forskare den största eruption de någonsin sett på dess yta, en flare ungefär 100 gånger större än motsvarande utbrott på solen. Nu har denna flare kartlagts i flera olika våglängder. Under några sekunder var stjärnan ungefär 14 000 gånger ljusare i UV-strålning än den annars är. Samtidigt flammade den upp i mikrovågor.

Genom studera hur de olika typerna av strålning följs åt, får forskarna fler verktyg att bedöma flares från andra stjärnor, och därmed också förhållandena på planeterna som kretsar kring dem.