Rymdsonden har börjat tömma sin skattkista

New horizons sänder sina mätdata till jorden, men detaljerade bilder från första besöket någonsin på dvärgplaneten Pluto dröjer ytterligare ett år.

Den amerikanska rymdsonden New horizons tog bland annat bilder på tre kilometer höga berg på dvärgplaneten Pluto. Den fick sitt första besök från jorden i juli i år.
Bild: NASA

I juli flög den amerikanska rymdsonden förbi Pluto. Som närmast kom den 12 550 kilometer ovan ytan. Nu skickas de insamlade mätdata hem till jorden. Det tar 4,5 timme för datasignaler som rör sig med ljusets hastighet att nå fem miljarder kilometer bort till oss. Men det går långsamt, med ungefär 4 kilobit i sekunden kommer översändningen att ta ett år.

Det mesta sonden samlat på sig finns alltså fortfarande kvar i New horizons skattkista – högupplösta bilder på Pluto, mätningar av dess yta och atmosfär. Med dem hoppas forskarna så småningom få kunskaper om Plutos ursprung och utveckling.

Nu tuffar New horizons, som lämnade jorden för nästan tio år sedan, vidare mot Kuiperbältet av frusna kometer och asteroider i solsystemets utkanter. Sonden drivs av ett batteri som omvandlar plutoniums radioaktiva strålning till elektricitet. Det ska räcka i ytterligare tjugo år. Nästa anhalt är en liten frusen rymdkropp i Kuiperbältet kallad 2014 MU69. Den rör sig runt solen i en bana som ligger ytterligare två miljarder kilometer bortom Plutos.