Sackarin rubbar blodsockret

Konstgjorda sötnings­medel ­påverkar tarmfloran på ett sätt som ökar ­risken för fetma och diabetes.

Det kalorisnåla sötningsmedlet har en tidigare okänd effekt.

Sackarin och andra konstgjorda sötningsmedel passerar relativt oförändrade genom tarmen. Men på vägen kan kemikalierna förändra bakteriefloran. Det påverkar i sin tur kroppens ämnesomsättning så att glukostoleransen minskar, vilket innebär en ökad risk för att få diabetes. Det rapporterar en grupp israeliska forskare i Nature.

– Förut använde jag alltid konstgjorda sötningsmedel i kaffet. Det har jag slutat med nu, säger Eran Elinav, immunolog vid Weizmann institute of science i Israel.

Men han understryker att hans resultat är preliminära och inte duger till att ändra några kostrekommendationer.

Forskarna har studerat tre konstgjorda sötningsmedel – sackarin, sukralos och aspartam – främst i möss. Sackarin hade störst effekt på tarmfloran. När avföring från möss som druckit vatten blandat med sackarin fördes in i tarmarna hos bakteriefria möss fick även de mössen tidiga tecken på diabetes.

Vad detta betyder för människor är mera oklart. Sju försökspersoner gick med på att sätta i sig en dos av sackarin motsvarande uppåt 40 burkar lightläsk varje dag under en vecka. Fyra av dem fick sämre glukoskänslighet. Men med så få personer går det inte att dra några säkra slutsatser.

Trots det spekulerar forskarna om att konstgjorda sötningsmedel kan ha bidragit till den världsomspännande ökningen av fetma och diabetes.