Starkt folkligt stöd för EU-satsning på tåg för klimatet
Satsningar på tågtrafik ligger i topp i en mätning av vilka klimatåtgärder som är populärast bland EU:s invånare. Däremot får åtgärder som köttskatt och höjda flygskatter tummen ner.

En tänkt EU-fond för järnvägen får störst stöd av de svenska deltagarna i en europeisk mätning om medborgarnas inställningen till klimatåtgärder.
Bild: Getty images
Av 19 000 tillfrågade i 13 EU-länder 2024 stödde 70 procent tanken på ett utbyggt järnvägsnät och sänkta biljettpriser. Mätningen Capable (Climate policy acceptability economic framework) ger underlag för EU-kommissionen när den utformar klimatpolitiken.
Sverige sticker inte ut i mätningen, utan håller sig i mittfåran när det gäller inställningen till olika tänkbara åtgärder för att vässa EU:s miljöpolitik. Störst stöd av de svenska deltagarna, 71 procent, får den tänkta EU-fonden för järnvägen.
Svenskar vill satsa på kollektivtrafik
Det ligger nära svaren på en liknande fråga i den svenska SOM-undersökningen 2021, enligt Sofia Axelsson vid Göteborgs universitet som forskar om bland annat den svenska miljöopinionen.
– Där tyckte 73 procent att det var ett mycket eller ganska bra förslag att satsa mer skattepengar på järnväg, vilket är i stort sett samma som i den här EU-mätningen. När svenskarna tillfrågades om det vore bra att satsa mer skattepengar på kollektivtrafik svarade 74 procent ja. Satsningar på kollektivtrafik är generellt populära, säger hon till Forskning & Framsteg.
Högt stöd för förbud mot privatflyg
Ett tänkt förbud mot privatflyg får näst högst stöd, trots att förbud generellt inte är populära i liknande mätningar. Ungefär samma svar gav svenska deltagare i en SOM-mätning 2023 om förbud mot inrikesflyg till platser som kan nås inom tre timmar med tåg. Hela 57 procent tyckte att det vore mycket bra eller ganska bra, trots att förslaget skulle kunna påverka dem själva.
Frågor om utsläppsrätter gav mindre tydligt utslag. Där svarade ungefär var tredje att de var neutrala, oavsett om det gällde handel med rättigheter inom jordbruk, energi eller transporter. Det tolkar Sofia Axelsson som att kunskapen om vad handel med utsläppsrätter skulle innebära är låg.
– Att en tredjedel är neutrala kan innebära att de inte har någon tydlig uppfattning. De här frågorna om utsläppsrättigheter är väldigt tekniskt komplicerade. Att EU ställer de här frågorna är för att de vill ha stöd från allmänheten, men då måste de som svarar kunna ta till sig informationen och ge ett vettigt svar.
Minst populära i den EU-finansierade Capable-undersökningen är förbud mot fossila bränslen eller höjda skatter på dem samt klimatskatt på flyg.
Mätningen ger politikerna en riktning
Forskningsprogrammet Capable startades 2024 och ett av målen är att öka allmänhetens kunskaper om EU:s klimatpolitik. Enligt forskningsledaren för mätningen, Keith Smith vid den tekniska högskolan ETH i Zürich, ger mätningen en fingervisning om vad EU kan satsa på för att få stöd från allmänheten, som järnvägen. ”Det är troligt att sådana satsningar skulle få hög acceptans över hela EU. De är lågt hängande frukter för de folkvalda”, säger han i ett pressmeddelande.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer