Väldoftande bon gynnar fågelungar

Starar pyntar sina bon med väldoftande växter som verkar dopa dem till att bli bättre föräldrar

Staren bygger bon i holkar eller ihåliga träd.
Bild: istock

Staren bygger sitt bo i ett ihåligt träd eller i en fågelholk. Boet – som kan se lite slarvigt ut – består av en blandning av gräs, växter och fjädrar. Men ny forskning visar att det finns en genomtänkt byggplan. Staren väljer ut specifika växter med starka dofter till boet. De här dofterna verkar påverka stararnas beteende så att de blir mer benägna att ruva och ta hand om ungarna. Det visar en studie utförd av ett internationellt forskarteam i Tyskland.

Forskarna bytte ut riktiga fågelbon mot konstgjorda som bestod av enbart gräs eller av en kombination av gräs och aromatiska växter som staren brukar använda till sitt bobygge. Några exempel är: röllika, björnloka, hundkex, fläder och kirskål. En termometer inuti ett konstgjort ägg registrerade temperatur i de konstgjorda bona. På så sätt kunde forskarna avgöra om äggen ruvades eller inte (sjunkande temperatur innebar att äggen inte ruvades).

Nej, det är inte en havererad midsommarstång utan ett fågelbo byggt av stare.
Bild: Helga Gwinner, Max-Planck Institute for Ornithology

Experimentet visade att genomsnittstemperaturerna i bon som bestod av gräs och aromatiska växter var högre än i gräsbona. Stararna i de väldoftande bona ruvade alltså mer och deras ungar kläcktes därför snabbare. De hade också en snabbare viktökning än ungarna i gräsbona.

Forskarna är inte helt säkra på hur växterna förmår stararna att ruva längre perioder. En teori är att de utsöndrar ämnen som gör fåglarna avslappande och kanske lite sömniga och att de därför spenderar mer tid i boet. Flera av växterna i fråga har använts inom traditionell läkekonst och röllika som är en av stararnas favoriter har en lätt sövande effekt, enligt forskarna som publicerat sina rön i Proceedings of the royal society B.