Vår sol är bland de lugnaste stjärnorna

Jämfört med många liknande stjärnor lyser solen mycket lugnt och stadigt. Det har en tysk forskargrupp kommit fram till genom att jämföra hundratals stjärnor.

Solens ljusstyrka skiftar litegrann över tid på grund av magnetisk aktivitet som bland annat orsakar solfläckar – men variationen är så liten, bara bråkdelar av en procent, att vi inte märker det. Mätningar av solfläckarna finns sedan 140 år tillbaka, och radioaktiva isotoper visar att solen inte varit mycket mer aktiv på åtminstone 9000 år. Astronomer har länge frågat sig om solen är likadan som andra stjärnor i detta avseende, eller om dess stillsamhet är ovanlig i ett kosmiskt perspektiv.

En ny studie jämför solen med ett stort antal stjärnor av liknande storlek och temperatur. Många av stjärnorna visar sig variera mycket kraftigare än solen gör. Vissa andra stjärnor är ungefär lika lugna som solen. Forskarna bakom studien spekulerar om två olika förklaringar. Det kanske finns någon grundläggande och ännu oupptäckt skillnad mellan olika stjärnor som har olika stor aktivitet och därmed ljusvariation. Det skulle också kunna vara så att solen också har potential för att vara mycket mer aktiv, men sedan länge befinner sig i ett särskilt lugnt tillstånd.