Död fluga på rygg

Läsaren undrar varför döda flugor hamnar på rygg?

Bild:
Getty Images

Varför ligger döda flugor på rygg?

Varför ligger flugor på ­ryggen när de är döda?
/Jens Erik Thygesen

Publicerad:

2019-12-03

En vuxen flugas livslängd är kort, den varierar lite beroende på art. Husflugan lever till exempel cirka 2–3 veckor.

Om en fluga skulle hamna på rygg kan den i vanliga fall räta upp sig med hjälp av benen och vingarna. När flugan når slutet av sitt liv eller blir utsatt för sjukdomar eller gifter blir den försvagad. Då fungerar inte nervsystemet och koordinationen längre och benen viks in under kroppen. Eftersom tyngdpunkten på flugan ligger högt upp på kroppen faller den runt när benen inte längre håller den uppe.

Om vingarna är utfällda så hamnar flugan liggande på sidan, men är de hopfällda över bakkroppen hamnar den på rygg. Det är oftast så vi hittar flugorna i fönster­karmar, där de kan ha dött av överhettning och törst.

/Karin Johnson, samlings­ansvarig för steklar, fjärilar och nattsländor, Biologiska museet, Lunds universitet

Har du en fråga till redaktionen? Mejla fraga@fof.se så tar Anders Nilsson, vetenskapsjournalist och redaktör för avdelningen Frågor + Svar, emot den.