Gör pengar oss lyckligare?

Hur är det nu? Är rika människor generellt sett lyckligare än fattiga? Eller är det andra saker som spelar större roll? Klassiska förslag på sådana saker är familj, vänner och ett arbete som uppfattas som meningsfullt. Det spelar ingen roll hur rik man är i materiellt avseende om man är ensam och saknar något meningsfullt att göra.

Nu finns det flera forskare som menar att det t o m är så att vi blir olyckliga av att vara rika oavsett tillgången på vänner, familj etc. Problemet med rikedom är nämligen att den erbjuder möjligheten till så många positiva upplevelser. ”The experience stretching hypothesis” framhåller att när man har upplevt det bästa av vad livet har att erbjuda som att surfa vid Oahus norra strand eller äta middag på Manhattans fyrstjärniga restaurang Daniel, så kan man inte längre uppskatta lite enklare nöjen som en kall öl eller en chokladbit.

Ett forskarteam lett av Jordi Quoidbach har testat hypotesen att rikedom generellt nedsätter vår förmåga att njuta av saker. En studie som utfördes bland anställda på Liège universitet i Belgien visar att deltagarnas ekonomiska status påverkade deras förmåga att njuta av positiva känslor. Ju bättre ställt de hade, desto sämre var förmågan att njuta. (Detta testades dels genom ett frågeformulär, dels genom reaktionen på chokladätande.) Det här skulle ju kunna förklaras av att de som hade bättre ställt var njutningsmässigt förflackade på grund av allt bra de tidigare hade köpt för sina pengar. Men samma forskarteam testade även om rikedom i sig negativt påverkar njutningsförmågan. Detta gjordes genom att för vissa försökspersoner visa en bild på pengar innan de fyllde i frågeformuläret om lycka och njutning, respektive åt en chokladbit, medan andra fick se en bild som inte föreställde något särskilt. Det visade sig att de som sett en trave sedlar innan de gjorde testet uppvisade en sämre förmåga att njuta av positiva känslor. Quoidbach och hans team tolkar även detta resultat som ett stöd för ”the experience stretching hypothesis”. De menar att vad som händer här är att en påminnelse om pengar ger en upplevd tillgång till de positiva erfarenheter som rikedom för med sig och det drar i sin tur ner förmågan till vardagsnjutningar.

Vi bör alltså undvika att få det alltför gott ställt, men om vi trots allt råkar bli rika så bör vi se till att inte göra något kul för pengarna.

Referens:
Jordi Quoidbach et al., Money Giveth, Money Taketh Away, Psychological Science, June 2010 , 21: 6: 759-763.