Hjärnskador och varumärken
Varumärken är viktiga för vårt beslutsfattande. Det är ett känt faktum att i blindtest föredrar de flesta försökspersoner det något mindre varumärket Pepsi Cola framför det namnkunnigare Coca Cola – men när varumärkena röjs föredrar försökspersonerna Coca Cola framför Pepsi. Det verkar ju betyda att Coca Colas varumärkespositionering fungerar oerhört väl, till den grad att vi inte följer våra smakpreferenser när vi väljer läsk. Men, berättar nu en artikel i tidskriften Social Cognitive and Affective Neuroscience, att försökspersoner med vissa specifika sorters pannlobsskador inte påverkas på samma sätt av varumärket, utan behåller sina smakpreferenser även efter att ha få veta vilken läsk som är vilken.(Hittad via vetenskapsbloggen A Good Poop som varmt rekommenderas. I det här fallet frågar sig A Good Poop om forskarna bakom studien är betalda av Pepsi, men det verkar osannolikt att Pepsi sponsrar forskning som visar att man måste lida av pannlobsskador för att dricka Pepsi 🙂