Smid om vapnen till hårddiskar

Det amerikanska fysikersällskapet APS (American Physical Society) har ett trevligt medlemsblad som heter APS News. I novembernumret uppmärksammas (förstås) årets nobelpris i fysik och det påpekas med stolthet att både Albert Fert och Peter Grünberg valde att publicera sina prisbelönade resultat i APS-tidskrifter. För mig som före detta medlem av den rådgivande församlingen av det europeiska fysikersällskapet, EPS (European Physical Society), är det ju tråkigt att se att den tyska gruppen valde Physical Review B och den franska Physical Review Letters (PRL) för sina originalpublikationer. Detta speciellt som det redan 1988/89 fanns utmärkta europeiska alternativ. Följer man länkarna i APS News leds man till en serie artiklar från 2002/3 om vilka PRL som erhållit störst uppmärksamhet. På 6:e plats återfinns Ferts artikel, som ges en trevlig kommentar. Där framgår något som också framskymtat här i Sverige vid presentationen av årets fysikpris: Fert utnyttjade avancerad molekylstråleapparatur hos det militärindustriella komplexet Thomson-CSF (nu med namnet Thales Group, se till exempel NE) för att framställa sina magnetiska multilager. Det brukar ju sägas att vi skall smida om våra vapen till plogblad. I detta fall hamnade de omsmidda vapnen inte direkt i jorden utan först som hårddiskar i våra bärbara datorer och musikmaskiner!