Linköpingsforskarna Jose Martinez (t.v.) och Edwin Jager demonstrerar hur den konstgjorda muskeln böjer sig när han tillsätter glukos.

Thor Balkhed / Linköpings universitet

Konstgjord muskel med sockersug

2019-09-26

En konstgjord muskel som drivs med glukos och syre – precis som en vanlig muskel – har utvecklats av forskare i Linköping. Den konstgjorda muskeln, som presenteras i tidskriften Advanced Materials, består av två tunna lager av polymermaterialet polypyrrol med ett membran emellan. Polypyrrol expanderar när materialet tar emot elektroner och krymper när det lämnar ifrån sig elektroner. Detta utnyttjar forskarna för att få muskeln att röra sig.

Den konstgjorda muskeln placeras i en tank med vatten. När glukos tillförs böjer sig muskeln tack vare enzymer som omvandlar glukos på ena sidan, så att elektroner frigörs, och syre på andra sidan, så att elektroner tillförs.

– Det fungerar på samma sätt som i kroppen och innebär att muskeln kan drivas utan batteri eller koppling till en spänningskälla, säger Edwin Jager, universitetslektor på institutionen för fysik, kemi, och biologi vid Linköpings universitet.

Med andra enzymer skulle den konstgjorda muskeln kunna drivas med andra biobränslen, förklarar Edwin Jager. I framtiden kan den här typen av muskler driva små robotar, som hämtar sin energi från omgivningen.