Bild:
Justin Knight

Om sorg och fjärran planeter

Publicerad:

2021-02-20

Livets stora frågor berör många olika plan av tillvaron. Sara Seager är astronom och arbetar med att söka efter tecken på liv långt ute i universum. Samtidigt ställdes hennes eget liv på ända när hennes man dog i cancer och hon blev ensam med två barn. Hur fungerar livet alls, när en närståendes liv tar slut? Ett slumpartat möte i en pulkabacke blev en viktig nyckel för Sara Seager när hon skulle ta sig vidare.

Universums minsta ljus är en självbiografi av en forskare, där vi får lära känna några delar av forskarlivet. Det handlar om de stora frågorna och strävan att besvara dem, men också om resor och arbetstider som är svåra att kombinera med familjeliv, och om kampen att få sina idéer tagna på allvar. Samtidigt handlar det om en människa och om en kärlekshistoria som får ett brutalt slut, och om hur en ny vardag och nytt hopp växer fram igen.

En läsare som vill ha en ren redogörelse för de vetenskapliga framstegen kring exoplaneter bör välja en annan bok. För den som är intresserad av människorna och livsödena bakom upptäckterna och vill ha en fin läsupplevelse är detta däremot mitt i prick. På köpet kommer några fina skildringar av natur och friluftsliv, och i slutet ett par reflektioner om vad det kan betyda att få en autismdiagnos i vuxen ålder.

Litteraturhänvisningar