För första gången ser man bubbelnebulosan i hela sin prakt på en bild från rymdteleskopet Hubble.

Bild:
HST

Astronomer grubblar över kosmisk bubbla

Med denna bild av en såpbubbla i rymden firar teleskopet Hubble sin 26-årsdag.

Författare:

Publicerad:

2016-04-28

I själva verket är denna såpbubbla ett moln av gas och stoft som belyses inifrån av ett starkt stjärnljus. Bubbelnebulosan, också känd som NGC 7635, ligger 8 000 ljusår från oss i stjärnbilden Cassiopeja. Den upptäcktes 1787 av den brittiske astronomen William Herschel och det är inte första gången den avbildas av rymdteleskopet. Men det är först nu som hela bubblan hamnar på bild, sammansatt som en mosaik av mindre foton.

Det är stjärnstrålningen som får den interstellära gasen i nebulosan att forma den nästan helt perfekta sfären. Stjärnan, SAO 20575, syns till vänster om centrum. Den är 10-20 gånger massivare än vår sol och vinden den ger upphov till får bubblan att växa med över 100 000 kilometer i timmen. Men hur det kommer sig att stjärnan skapar en sfärisk bubbla trots att den inte ligger i dess mitt, är en gåta som astronomerna ännu inte har hittat något svar på.