Gammal parabol blir nytt teleskop i Ghana

En rad nya instrument ska öka den afrikanska expertisen inom astronomin.

Den återanvända parabolen i Kutunse, Ghana, är 32 meter tvärs över.
Bild: SKA SA

Ghana [har invigt](http://www.ska.ac.za/media-releases/ghana-and-south-africa-celebrate-first-success-of-african-network-of-telescopes/) det första radioteleskopet i ett planerat afrikanskt nätverk. För astronomin är det värdefullt att få bättre observationer nära ekvatorn, där det är ont om radioteleskop. Samtidigt är fler teleskop och observatorier en viktig pusselbit för att bygga upp kompetensen inom radioastronomi på den afrikanska kontinenten. Människor som är kunniga inom området behövs nu när världens största radioteleskop i form av jätteprojektet SKA är under konstruktion i Sydafrika (se [F&F 4/2017](http://fof.se/tidning/2017/4/artikel/spaning-efter-universums-aldsta-stjarnor)).

Teleskopet i Ghana är byggt av en parabolantenn som tidigare har använts som satellitmottagare av ett telekommunikationsbolag. Det nyinvigda radioteleskopet i Ghana fungerar fristående, men kan också kombineras med andra. Ytterligare tre [radioteleskop av återanvända antenner planeras](http://www.nature.com/news/ghana-telescope-heralds-first-pan-african-array-1.21958) i Kenya, Zambia och Madagaskar. Utöver det ska några teleskop konstrueras helt från grunden. Tillsammans ska de planerade instrumenten användas som ett enda stort teleskop som spänner tvärs över hela kontinenten.