Pristagaren Max Tegmark

Professor Max Tegmark på MIT i USA

Kosmologen Max Tegmark får pris på 1,2 miljoner kronor

Den svenske fysikern och kosmologen Max Tegmark får KTH:s stora pris. Max Tegmark är professor i fysik vid MIT i USA och blev allmänt känd i Sverige efter ett framträdande i Skavlan tidigare i år. Han har också medverkat flera gånger i Forskning & Framsteg.

2015-04-27

"Genom att vidga och utveckla våra perspektiv på såväl matematiken som på universum ökar kunskapen om kosmos. Fysikern och kosmologen Max Tegmark kombinerar en gedigen forskargärning med lika delar mod, skarpsinnighet och kreativitet genom att utveckla nydanande idéer och verktyg. Hans teorier sätter vår planet i ett större och för framtiden avgörande sammanhang."

Så lyder motoveringen till att ge den svenske fyrikern och kosmologen Max Tegmark KTH:s stora pris. Max Tegmark sällars sig därmed till en förnäm skara mottagare, som Hannes Alfvén, (fysikforskare och nobelpristagare, 1947), Assar Gabrielsson, (grundare av Volvo, 1955), Elise Ottesen-Jensen (sexualupplysningspionjär och grundare av RFSU, 1971), Lennart Nilsson (medicinsk fotograf, 1972), Alva Myrdal (politiker och diplomat, 1975), Bengt Feldreich (vetenskapsjournalist, 1984), Håkan Lans (uppfinnare, 1996) och Robin Miriam Carlsson (artist, 2013).

Max Tegmark är 47 år och sedan 11 år tillbaka professor i fysik vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA. Han har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från KTH. Förra året gav Max Tegmarks ut boken "Vårt matematiska universum: Mitt sökande efter den yttersta verkligheten". Det matematiska universat var också temat för en artikel i F&F 4/2014. I samband med dessa publiceringar deltog han också i Fredrik Skavlans program för att berätta om parallella universum, ett favorittema som han också beskrev i en artikel i F&F 5/211.