liten prick mot rymdbackgrund

Kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko fångad av Rosettas kamera på fem miljoner kilometers håll. I bakgrunden syns stjärnbilden Ormbärarens moln av vätgas och stoft.

ESA

Snart möts de i rymden

Den nyväckta rymdsonden Rosetta har nu fotat målet på sin långa resa – kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

2014-04-03

Efter tio års resa genom solsystemet har Rosetta nu fått syn på den komet som snart blir dess kompanjon på väg in mot solen. Rosetta ska övervaka hur kometen värms upp, och vecklar ut sin långa svans av gas och stoft som bildas när solvärmen får den frusna kometkroppen att dunsta av.

Än så länge är Rosetta fem miljoner kilometer ifrån kometen, och hela 650 miljoner kilometer från jorden. Men redan i maj börjar den serie manövrar som ska bromsa ner sonden från 800 till bara 1 meter i sekunden relativt kometen.

Den första veckan i augusti beräknas Rosetta hamna på det önskade avståndet av 100 kilometer till kometen. Därifrån ska sondens instrument samla mätdata om kometens geologi, massa, form, uppbyggnad och mycket annat som ger den detaljrikaste bild av en komet någonsin.