Den första kometen från ett annat stjärnsystem

Gemini-observatoriet på Hawaii har fotograferat en unik komet – den allra första interstellära kometen som har identifierats. På bilden syns tydligt att den har utvecklat en svans.

Den interstellära kometen C/2019 Q4 (Borisov) avbildades i två olika våglängdsband, rött och blått. Teleskopet följde kometens rörelse, och bakgrundsstjärnorna ser därför ut som ränder i bilden, i två färger från de omväxlande våglängdsfiltren
Image: Gemini Observatory / NSF / AURA

Den enda himlakropp som som tidigare har observerats efter en färd från något annat stjärnsystem är asteroiden ’Oumuamua som först skymtades i oktober 2017. Den nya kometen C/2019 Q4, som upptäcktes av den ryske amatörastronomen Gennady Borisov den 30 augusti 2019, har en hastighet och en bana som avslöjar att även den troligtvis har sitt ursprung någonstans långt bortom vårt solsystem.

Till skillnad från asteroider innehåller kometer en stor andel flyktiga ämnen som förångas och bildar en atmosfär eller koma när en komet närmar sig solen. ’Oumuamua visade inga sådana tecken. På fotografiet från Gemini-observatoriet syns en tydlig koma, som dras ut i en svans. Det betyder att C/2019 Q4 är den första kometen med ursprung bortom solsystemet som forskare har sett.

Troligtvis får solsystemet ofta besök av små främmande himlakroppar som gör ett hastigt besök och försvinner bort igen. I takt med att forskare blir allt bättre på att upptäcka dem kommer vi att få veta mer om hur vanliga de är.