Alumininiumfolieskyddshjälm möjligen inte bra

Författare:

2005-11-23
En forskargrupp vid MIT har testat påståendet att en hjälm eller kalott av aluminiumfolie skyddar mot radiovågor utsända av ondsinta typer eller organisationer som vill ta över ens hjärna. Experimenten är beskrivna i en illustrerad artikel på laboratoriets hemsida.Forskargruppen fann att hjälmen inte skyddar mot radiovågor. De fann däremot att vissa våglängder istället förstärktes - och då våglängder som reserverats av de USAmerikanska myndigheterna för satellitkommunikation bland annat för GPS. Forskargruppen kastar ny bränsle på hjälmdebatten med att påpeka att det kan vara en konspiration av regimen för att lura på skeptiker extra stark mottagning av styrstrålar. Ur rapportens slutord: "Vi hoppas att den paranoida samfälligheten genom denna rapport stimuleras till att utveckla bättre hjälmar."I det tekniska området görs alldeles för lite forskning om andras hypoteser: de flesta koncentrerar sig på sina egna och struntar i andras. Det här exemplet är nu förstås lite extra skojigt - men rent generellt borde man oftare se artiklar som visar hur någonting INTE fungerar!