Nya kalla fakta om kall fusion

Författare:

2014-05-29

Kall fusion är åter igen ett hett ämne – Vetandets Värld beskriver i en serie om tre radioprogram hur ett antal svenska forskare lät sig duperas av Andrea Rossi och hans ”energikatalysator”. Det framkommer även att det ”fusionsbränsle” (nickel) som han använde i apparaten inte förändrades under processen och därför inte heller utgjorde något bränsle.

Jag har tagit upp Rossis experiment tidigare i denna blogg, vilket trevligt nog renderade många kommentarer.

Man kan se den här historien utifrån många perspektiv. För egen del känner jag att vi forskare behöver ta oss ännu en funderare över hur vi ska kunna skilja på objektivt och subjektivt inom vetenskapen.

När man som forskare inte kan skilja på "fakta" och ad-hominem argument så uppstår ett problem...

Lyssnade på E-Cat programmet och inser att det gick ut på att diskvalificera kärnforskare från KTH, Uu och framför allt IVAs forskargrupp. I höst kommer nästa val där man kommer att hänvisa till E-Cat som felaktigt förklarades som en energimaskin där journalister från SR kunnat avslöja sanningen med sin begränsade kunskap om energi. Varför skall man då tro på IVA i vindkraftfrågan när bluffen med E-Cat inte kunde avslöjas. Man skall veta att SR och SVT består av 70% MP och K (V) med ett mål att stoppa ny kärnkraft i Sverige. Vi är många som är mot vindkraftens förödande påverkan på människor, djur och natur med en produktion som inte på lång väg uppväger nackdelarna och en produktionstid på endast 12-15 år då förslitning minskat verkningsgraden med 30%.
Varje vindkraftverk sprider bisfenol A och ftalater från de 50 ton tunga turbinvingarna.
I England dog 400 människor varje dag på vintern p.g.a. det höga elpriset.
I Tyskland finns 400 000 energifattiga som är avstängda från elanslutning.

Du får gärna uppge en källa för ditt påstående om att 400 engelsmän förtvinade per dag under vintern p.g.a. höga elpriser. Ytterst intressant information.

Frågan om vad som är objektivt eller subjektivt inom vetenskapen, är vetenskapens "Jesusbult" och är mycket viktig.

En metafor:
"Jesusbulten" i en helikopterrotor håller rotorbladet till bladhållaren. Går Jesusbulten av, utbrister piloten "Jesus!" enligt pilothumorn.

Maj Maj Måne, jag kan lura dig till Skåne!

Om du ifrågasätter, måste jag påpeka att Skåne är en skyddad region som inte får kritiseras. Maj är namnet på en kvinna. Att ifrågasätta kvinnonamnet Maj, är som att ifrågasätta förintelsen. Månen, det är muselmanernas ursprungliga gud, att skoja om månen, det är Islamofobi.

Det är så roligt att håna de vilsna!

Jag hade fel det skall vara 24 000 under vintern som frös ihjäl då de äldre inte hade råd att betala energiräkningen och blev avstängda från energi för uppvärmning. Höga energipriser.
2025 ör Hansa energi grid klar. EU har meddelat att inom EU skall priserna på energi harmoniceras. Inga anordningar får begränsa överföringar av en energi mellan länder.
Sverige med längre och kallare vintrar. Vindkraften med isproblem och lite vind kalla dagar.

Fungerar det så fungerar det, fungerar det inte så fungerar det inte.. Vore ju trevligt om det kunde fungera med kall fusion...

Hursomhelst, när jag var liten läste jag gamla populärvetenskapliga tidningar från 70-80-talet som min bror storebror hade sparat på vinden.. I stort sett INGENTING av det de förutspådde har hänt. Utvecklingen har i stort sett stått still. Inga rymdhissar, inga kvantdatorer, inga flygande bilar, inga månbaser, ingen marsresa, inga flytande städer på Venus, inga lösningar på världssvälten, INGENTING! Mänskligheten måste sluta tycka så mycket och istället börja handla om vi inte ska stagnera och dö ut.

Fast världssvälten löste vi ju, den lilla svält vi har i dag är helt och hållet människoskapad.

Varför blir man inte ens förvånad?