Neandertalarna - mänskliga och omtänksamma

Neandertalarna var grottmänniskor men inga grobianer.

Författare:

Publicerad:

2002-03-01
Neandertalarna brukar ibland framställas som grymtande grobianer med knogarna släpande i backen. Nu avslöjar flera nya forskningsprojekt att dessa människor var mänskligare än vi tidigare trott.

Redan för omkring 180 000 år sedan, ungefär vid tiden för den moderna människans uppkomst ur tidigare människotyper, tog neandertalarna hand om skadade och handikappade individer i gruppen. Ett skadat käkben som hittades i Frankrike förra året och som härrör från dessa tidiga neandertalare visar att denna individ inte kan ha tuggat sin mat under åtminstone ett halvår, troligen betydligt längre. Sannolikt har personens närstående bidragit med frukt och sönderkokt kött under lång tid.

Tidigare har forskare funnit neandertalare som överlevt länge med handikappande reumatism. Detta har säkerligen inte varit möjligt utan omfattande hjälp från individens grupp.

Välkända är också de neandertalgravar som visat sig innehålla kronblad av blommor, svåra att inte tolka som en smyckning.

I en annan ny studie har forskare mikroskopundersökt ett femtiotal stenverktyg från en 60 000 år gammal neandertalsk boplats i Ukraina. En allmän uppfattning bland forskarna har länge varit att varje verktyg haft en speciell och nästan rigid användning, men de nya resultaten visar att de tvärtom användes på ett flexibelt sätt. Spjutspetsar har troligen också fungerat som skärverktyg, och på skrapverktygen finns spår av många olika slags kött och växter. Detta tyder i sin tur på en betydligt mer varierad diet än forskarna tidigare trott.