Vintergatans svarta hål i närbild

En grupp tyska astronomer har riktat sina teleskop mot Vintergatans mitt, där det finns ett massivt svart hål.

I sexton år har astronomerna följt 28 stjärnor i närheten av det svarta hålet. Studien har pågått så länge att en av de snabbaste stjärnorna, som rör sig med en hastighet av 5000 kilometer i sekunden, hunnit fullgöra ett helt varv runt det svarta hålet.

Utifrån stjärnornas rörelse kan astronomerna dra slutsatsen att massan hos det svarta hålet är fyra miljoner gånger solens massa - allt samlat i en volym som bara är femton gånger solens. Svarta hål är just en sådan massansamling, som med sin gravitation slukar allt i sin närhet. Som tur är ligger det svarta hålet på betryggande 27000 ljusårs avstånd från jorden.

Varifrån kommer då Vintergatans svarta hål? En hypotes säger att det finns ett svart hål i alla galaxer och att galaxer bildas genom att materia samlas kring den tunga mitten.