Tobias hoppas få borra på Mars

Månutforskaren Rover testas. En specialbyggd, amerikansk vakuumkammare kan simulera de mest Marslika förhållandena på jorden.

Markus Hankins

Tobias hoppas få borra på Mars

Hösten 2016 planerar Nasa att skicka upp rymdlaboratoriet Astrobiology Field Laboratory till Mars. Ombord kan då finnas en borr utvecklad av studenter vid Chalmers tekniska högskola.

Borren är Tobias Hernstigs examensarbete. Nu arbetar han och kurskamraten Boleslaw Mellerowicz sida vid sida med de robotutvecklare i New York som har framställt den grävskopa som i augusti 2008 fann vatten på den röda planeten.

1. Är det här ett jobb för en student?

Vi är de första utländska studenter som får vara med. Det är en rejäl utmaning. Just nu är vi i första fasen av en tävling i tre steg mellan dussintalet forskningsteam som slåss om att få det slutgiltiga kontraktet från Nasa. Vi har gjort allt från inledande research till att testa borrar och genomföra praktiska experiment. Det innebär att vi har testborrat i allt från sandsten till basalt, som är det ytmaterial på Mars som är mest svårgenomträngligt, enligt forskningen.

2. Hur tas geologiska prover på en planet med liten gravitation och utan atmosfär?

Marsutforskaren Astrobiology Field Laboratory kommer att köra fram till en stor sten och borra ut en cylindrisk kärna. Vår specialborr ska sedan mala ner provmaterialet till hanterbara mängder. Därefter fraktas stenen på transportband till en specialbyggd laser som gör en geologisk analys.

3. Vad har ni kommit fram till i experimenten med borren?

Just nu ligger en diamantborr bäst till eftersom de geologiska proverna ska väga mellan 1 och 10 milligram. Och för att lasern så effektivt som möjligt ska kunna analysera materialet får kornen vara maximalt 200 mikrometer stora.