Hur kan solen brinna utan syre?

Publicerad:

2011-11-18

Fråga: Hur kan solen brinna? När det gäller brand på jorden brukar man säga att det behövs bränsle, syre och värme. Vid solen och andra stjärnor finns det väl inget syre?

Jonathan Lööv

Svar: Solen brinner inte på samma sätt som en brasa, utan det handlar om en annan typ av kemisk process. Solens energi produceras genom en sammanslagning – fusion – av väteatomer till helium. 600 miljoner ton väte omvandlas till helium varje sekund. Det är det höga trycket och den höga temperaturen i solens inre som driver reaktionen.

Väteatomerna i reaktionen väger mer än det helium som bildas. Skillnaden i massa omvandlas till energi, enligt Einsteins ekvation E=mc2, där E är energi, m massa och c ljusets hastighet.

I solens inre är det cirka 15 miljoner grader, men på solens yta är temperaturen omkring 5 000 grader. Från ytan frigörs energi i form av strålning. Det gör att solen lyser.

Henrik Lundstedt, docent vid Institutet för rymdfysik, Lunds universitet.