Hur kommer det sig att galaxerna inte ligger bredvid varandra ...
Bild:
NASA / ESA / Hubble

Hur kommer det sig att galaxerna inte ligger bredvid varandra ...

Publicerad:

2011-06-06

Fråga: I universum kan vi se objekt som ligger över 13 miljarder ljusår från oss, vilket är i närheten av tiden för big bang. Om vi sedan tittar åt motsatt håll, ser vi också objekt som ligger över 13 miljarder ljusår bort. Dessa objekt ligger alltså över 26 miljarder ljusår från varandra. Men vid tiden för big bang, när ljuset från galaxerna skickades ut, var ju universum mycket mer koncentrerat. Egentligen ser vi ju ljuset från en tid då dessa galaxer låg nära varandra. Hur funkar det?

Robert Bärlund

… och varför har ljuset dröjt ända till nu?

Fråga: I F&F 4/2011 står det om ljus som sändes ut 600 miljoner år efter big bang, men som når oss nu. Vid den tiden bör det inte ha funnits avstånd i universum större än 1 200 miljoner ljusår, då inget rör sig fortare än ljuset. Därför borde detta ljus ha nått oss senast för 1 200 miljoner år sedan, och jag tror man anser att big bang inträffade för 13 miljarder år sedan. Så vad har ljuset haft för sig sedan det sändes ut?

Håkan Jakobsson

Svar: Båda dessa fenomen har orsakats av att universum expanderar. Det är riktigt att det ljus som vi ser från galaxer i dag kommer från en tid när galaxerna låg mycket närmare varandra. Men under den tid som ljusets fotoner har färdats mot oss har universum expanderat. Sträckan mellan oss och fotonerna har alltså vuxit, samtidigt som fotonen färdas mot oss. Därför har det tagit dem längre tid.

Erik Zackrisson, docent vid Institutionen för astronomi, Stockholms universitet.