Planeter kan födas utan moderstjärna

Fria planeter kan bildas ur små runda moln, här sedda i infrarött ljus (lilla bilden, bredd: 3,9 ljusår). Det finns över hundra sådana moln i Rosettanebulosan (stora bilden), som ligger 4 600 ljusår från jorden i stjärnbilden Enhörningen.

Canada-France-Hawaii Telescope / 2003 och ESO / M. Mäkelä

Planeter kan födas utan moderstjärna

Nya observationer visar att planeter kan bildas ur ett eget litet rymdmoln.

2013-08-30

Bara i Vintergatan beräknas närmare 200 miljarder planeter sväva fritt i rymden, utan att tillhöra något stjärnsystem. Hittills har astronomerna trott att dessa planeter har fötts i ett planetsystem, som sedan kastade ut dem. Men nya observationer av små runda rymdmoln, så kallade globuletter, visar att sådana moln kan kollapsa under sin egen tyngd och sedan bilda enstaka planeter.

Ett svensk-finskt astronomteam hittade fler än hundra globuletter i Rosettanebulosan, ett stort stjärnbildningsområde av gas och stoft 4 600 ljusår från jorden. Intensiv strålning från nebulosans unga, heta stjärnor sliter loss små molntussar som far bort med en hastighet av närmare 80 000 kilometer i timmen.

– Planeter som bildas i de små molnen skjuts ut som kulor i rymden och återfinns som fritt flytande planeter i Vintergatans djup, säger astronomen Gösta Gahm, som lett observationerna.