Astronautens rymddräkt är inte ett tillräckligt skydd mot strålning.

Bild:
iStock

Astronauter förvirrade av strålning

Möss blir passiva och förvirrade av den sorts strålning som resenärer till Mars kommer att utsättas för.

2015-04-28

Den kosmiska strålningen i vår galax innehåller laddade partiklar som färdas nära ljusets hastighet. Forskare i USA utsatte möss för snarlik strålning och undersökte sedan deras hjärnor. Det visade sig att strålningen hade tunnat ut nervcellernas trädlika utskott, dendriterna, som tar emot signaler från andra nervceller.

”Våra data tyder på att det centrala nervsystemet har en oväntad och unik känslighet för rymdens strålning”, skriver forskarna i tidskriften Science Advances.

Beteendetester visar också att de bestrålade mössen lättare blir förvirrade än andra möss. Dessutom är de mindre benägna att undersöka nya leksaker i sin bur.

Material som skyddar mot strålningen väger mycket, och kan därför inte helt lösa problemet med kosmisk strålning i en rymdfarkost långt bortom jordens skyddande magnetfält. Men forskarna hoppas att det blir möjligt att förebygga nervskador genom en kombination av träning och något nytt läkemedel eller kosttillskott.