Kampen om berget

Tretton teleskop finns redan på plats på det drygt 4 000 meter höga berget Mauna Kea.
Bild: Richard Wainscoat / Gemini Observatory / AURA / NSF

Högsta domstolen på Hawaii har upphävt bygglovet för det som skulle bli världens största teleskop, TMT (Thirty meters telescope). Den planerade byggplatsen är på Mauna Kea, örikets högsta berg. Mauna Kea, som redan rymmer flera andra stora teleskop, är också en viktig kultursymbol och dragkampen om bygget har pågått i flera år nu.

Det nya teleskopet är tänkt att studera planeter runt avlägsna stjärnor. Med sin stora spegel på hela 30 meter skulle det kunna se långt ut i rymden, tillbaka till den tid då universums första galaxer bildades.

Mauna Kea, som är drygt 4 000 meter högt, anses vara en av de bästa platserna på jorden för astronomiska observationer. Samtidigt har berget utsetts till naturreservat.

Motståndarna till projektet hävdar att det 18 våningar höga teleskopet skulle bryta mot reglerna för skyddade områden. Redan för tio år sedan konstaterade en statlig utredning att tre decennier av astronomi på Mauna Kea har haft en negativ inverkan på både natur och kultur i området.

Det handlar om rätten till markanvändning, inte om att ställa vetenskap mot religion, hävdar kritiker till det nya bygget. Företrädare för University of Hawaii hoppas dock att ”… Mauna Kea kan vara en värdefull resurs där vetenskap och kultur samexisterar.”