Vacker djupdykning i livets utveckling

Författare:

Publicerad:

2016-02-01

Växter behöver ju inte syre på samma sätt som vi djur – så varför dök de inte upp på land förrän havets blågröna alger hade gjort atmosfären syrerik? Det är en av många frågor som jag inte visste att jag borde ställa innan jag började läsa det här fantastiska verket om livets utveckling på vår planet. Svaret är enkelt för den som minns lite av skolans kemi: utan syre finns inget ozon, och utan ozon finns inget skydd mot solens ultravioletta strålar, som slår sönder arvsmassan hos alla levande organismer.

På det sättet, med utgångspunkt i miljöns olika förutsättningar, lotsas läsaren genom evolutionen, av forskare och vetenskapsskribenter som är experter på respektive område. Egentligen räcker det med att slå upp boken lite här och där på måfå efter att ha läst inledningen. Varje uppslag bjuder på lättöverskådliga exempel med vackra bilder, om det äventyr vi befinner oss mitt i. Missa inte kapitlet om flygande däggdjur – och varför det finns så enormt många olika arter av fladdermöss.