Hur ska Hubble skrotas säkert?

Rymdteleskopet Hubbles sista färd kan gå antingen uppåt eller nedåt.

Lång och trogen tjänst i rymden. När rymdteleskopet Hubble sköts upp 1990 inleddes en guldålder för astronomisk forskning.
Bild: ESA/NASA

Frågan är vad som ska hända med det berömda teleskop som sedan 1990 låtit oss se kosmos på ett helt nytt sätt. Rymdteleskopet rör sig nu 568 kilometer ovanför jordens yta, men banan sjunker hela tiden. Att lämna teleskopet åt sitt öde och låta det krascha okontrollerat mot jorden är riskabelt. Två andra alternativ återstår – att styra ner det mot en landning i Stilla havet eller knuffa upp det till en högre bana. Än finns det tid att välja – en okontrollerad krasch beräknas inträffa någon gång i mitten av 2030-talet och en kontrollerad kan kanske genomföras i slutet av 2020-talet. Men det kräver planering och resurser.

Astronomerna hoppas att rymdteleskopet håller sig i form och fortsätter att leverera astronomiska bilder under lång tid framöver. År 2018 ska dess efterträdare, James Webb-teleskopet, skjutas upp till en bana runt solen, 1,5 miljoner kilometer från jorden. Medan Hubble främst gör observerationer i synligt ljus, kommer Webbteleskopet att se universum i infraröda våglängder. På så sätt kan de komplettera varandra och fortsätta astronomins guldålder, som inleddes med rymdteleskopet Hubble för drygt ett kvarts sekel sedan.