Annons

Bilen övervakar omgivningen med kameror, laser, radar och ultraljudssensorer.

Självkörande bilar ska träna i Göteborgs trafik

Går det att låta bilen styra på egen hand i morgontrafiken? Den frågan ska det svenska forskningsprojektet Drive Me ge svar på. I höst börjar 100 Göteborgsfamiljer pendla till jobbet i självkörande bilar.

Författare: 

Publicerad:

2017-03-09

Måndag morgon och kö på motorleden in till jobbet. Då blinkar en grön symbol på instrumentbrädan. Bilen är beredd att köra på egen hand. Du accepterar genom att trycka på två spakar vid ratten och kan sedan vila, läsa tidningen eller gå igenom dina mejl medan autopiloten tar över.

Så ser visionen ut. I höst ska tekniken testas av 100 vanliga jobbpendlare, på en fem mil lång teststräcka runt Göteborg inom ramen för forskningsprojektet Drive Me.

Förutom att frigöra tid åt föraren är förhoppningen att självkörande bilar ska leda till bränslesnålare körning, säkrare vägar och bättre flyt i trafiken.

Till en början måste förarna hålla ett vakande öga på trafiken och vara beredda att rycka in om det behövs. Men målet med projektet är att göra tekniken så säker att bilen kan ta över hela ansvaret.

För att göra uppgiften enklare är de utvalda testvägarna flerfiliga motorleder, med räcken mellan körriktningarna. Här finns varken gående, cyklister, korsningar eller rondeller – och maxfarten är 70 kilometer i timmen.

Bilarna är specialbyggda stadsjeepar som läser av omgivningen med kameror, radar, laser och ultraljudssensorer. I bakluckan finns en kraftfull dator som analyserar informationen och sköter gas, broms och styrning.

Navigeringen sköts med hjälp av gps och en detaljerad karta. Via nätet får bilens dator uppdateringar av kartan och trafikläget, till exempel halkvarningar som rapporterats av andra bilar.


Sex frågor till Marcus Rothoff, som är projektledare för Drive Me och leder utvecklingen av självkörande fordon på biltillverkaren Volvo.

Klarar bilen ett snöoväder?

1 | Varför tror ni att trafiken blir säkrare med självkörande fordon?

– Många olyckor beror på att föraren blir distraherad. En självkörande bil har alltid full uppmärksamhet på trafiken.

2 | Vad händer om man vill köra till ett ställe bortom testvägen?

– Då talar bilen om att den inte längre kan köras i automatiskt läge och föraren tar över och kör bilen som vanligt.

3 | Hur vet man vem som kör?

– Föraren måste använda båda händerna för att aktivera systemet, så det kan inte slås på av misstag. Om föraren inte tar över i tid kör bilen in på ett säkert ställe och parkerar.

4 | Klarar bilarna att köra själva vid dålig sikt eller om det är snö på marken?

– Nej, om det är mycket snö eller dålig sikt kan bilarna inte se vägmarkeringarna och får då kommando att inte tillåta självkörning. Till en början kommer vi inte heller att köra automatiskt i mörker.

5 | Vem bär ansvaret vid en olycka?

– Informationen från sensorerna lagras, så att vi kan gå tillbaka och analysera vad som har hänt. Visar det sig att föraren orsakade olyckan är det också föraren som bär ansvaret. Om bilen var i självkörande läge och tekniken inte fungerade är det vi som är ansvariga.

6 | Kan bilen ta moraliska beslut, om den till exempel måste välja mellan att kollidera eller köra av vägen?

– Vi förbereder bilen på alla tänkbara situationer, så att den bromsar i tid och inte ska behöva välja mellan en fotgängare och en mötande bil. Men det går aldrig att garantera att det inte uppstår konfliktsituationer.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

1

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Stämmer svaret i fråga nummer 5 verkligen? Innebär inte svensk lagstiftning att föraren alltid är ansvarig?

Lägg till kommentar