magnetfält

Redan i början av 1980-talet lanserades tanken att flyttfåglarnas inre kompass bygger på kristaller av mineralet magnetit. Sådana kristaller finns inne i den övre näbbhalvan.
Järnkristaller inuti kolnanorör kan användas för att arkivera digital information. Med hjälp av elektrisk spänning kan kristallen flyttas mellan två olika lägen för att spara ettor och nollor, som sedan läses av genom att elektriskt motstånd mäts. Stabiliteten hos kolnanorör gör att informationen skulle överleva i mer än en miljard år i rumstemperatur utan att brytas ner. – Lagringen är inte känslig för stötar, och det krävs extremt starka magnetfält för att flytta kristallen oavsiktligt, säger Alex Zettl vid University of California, USA, som medverkade i forskningen. Metoden lär dock inte...
FÖR 50 ÅR SEDAN. Med rymdsonden Luna 1 vann Sovjetunionen år 1959 ytterligare en delseger i rymdkapplöpningen med USA.
Efter en sex år långa resa kommer en ameri­kansk rymdsond att sättas i bana kring Europa – den istäckta Jupitermånen.
Här nere på marken skyddas vi mot solvinden av jordens magnetfält som inte släpper in de laddade partiklarna.