Nobelpris 2021

FN:s klimatkonferens i Glasgow inleds om mindre än en månad, och ett Nobelpris som förklarar klimatet ligger rätt i tiden. Samtidigt påminner fysikpriset om att verkligheten är komplex på många olika nivåer.
Årets Nobelpris i fysik går till ”banbrytande bidrag till vår förståelse av komplexa fysikaliska system”. Här kan du se tillkännagivandet och läsa om priset.
Chilipeppar är en het krydda. Den bränner på tungan. Amerikanen David Julius får ena halvan av årets medicinpris för upptäckten av att kryddan påverkar nervernas mottagare på samma sätt som värme. Den andra halvan går till den libanesisk-amerikanske molekylärbiologen Ardem Patapoutian för forskning om hur celler i huden registrerar beröring. – Utan dessa sinnen kan vi inte uppleva världen omkring oss, säger Abdel El Manira , professor i neurovetenskap vid Karolinska institutet och medlem i Nobelförsamlingen som utser medicinpristagarna. David Julius experimenterade med kapsaicin Det var i...
F&F gratulerar David Julius och Arden Patapoutiun till årets Nobelpris i fysiologi eller medicin för sina upptäckter av receptorer för temperatur och beröring.