rymden

Stephen Hawking har ägnat nästan hela sin forskarkarriär åt att undersöka svarta hål. Därför blev det en världssensation när han nyligen annonserade sin nya upptäckt – svarta hål, som de hittills beskrivits, existerar inte. Det är en överraskande vändning på en flera decennier lång diskussion om dessa rymdens bottenlösa brunnar. Ett svart hål kan bildas när till exempel en stjärna kollapsar under sin egen tyngd. Är stjärnan tillräckligt massiv krymper den till en punkt där både gravitationen och temperaturen blir oändligt hög. Allt som råkar hamna i närheten av det svarta hålet, innanför den...
Sommaren 1979 ombildades Forskning & Framsteg till den stiftelse som än i dag ger ut tidskriften.
Trots sina framgångar är Albert Einsteins allmänna relativitetsteori inte till fullo bekräftad än. Gravitationsvågor, som enligt teorin bör färdas kors och tvärs genom rymden, har ingen sett till.
En europeisk satellit kallad CryoSat-2, som ska följa isarna över Grönland och Antarktis, sköts upp i april från Baikonur i Kazakstan.
Fråga : Jag har tänkt att galaxerna i universum kanske rör sig bort från platsen för big bang.
I förra numret berättade vi om en läsarundersökning bland Forskning & Framstegs prenumeranter som just blivit klar.