statistik

Hela 90 procent av alla påståenden om ökad hälsa som används i reklam för livsmedel och kosttillskott underkändes när EU-kommissionen nyligen gjorde en omfattande granskning. Totalt prickades 2 000 stycken hälsopåståenden för att de saknar vetenskaplig grund. Det handlar främst om vitaminer, mineraler, fettsyror, protein och fibrer. Företagen måste ändra sin reklam före den 14 december.
Svenska folket uppfattar Sverigedemokraterna som ett mittenparti, enligt en ny opinionsundersökning. Över 70 procent av de tillfrågade placerar partiet i mitten eller strax intill, antingen till höger eller vänster. Källa: Tungan på vågen (en forskarantologi utgiven av Riksbankens jubileumsfond)

30%

Så mycket mindre liv finns det på jorden jämfört med vad man tidigare har trott, enligt ett tyskt forskarteam. Förklaringen är bland annat en grov överskattning av antalet mikroorganismer i havsbottnarnas sediment. Källa: PNAS
Så många svenska studenter läste utomlands 2009/2010, vilket är knappt tio procent av alla högskolestudenter i Sverige.
Procent av befolkningen 89,9 Monaco 73,1 Falklandsöarna 66,8 Island 58,8 Färöarna 56,5 Gibraltar 52,8 Singapore 52,4 Brunei 52,2 Hongkong