25 miljoner år per sida

Ny upplaga korrigerar universums historia.

Nu har den tredje upplagan av Joseph Silks pedagogiska genomgång av kosmologin – läran om universums struktur, uppkomst och utveckling – nått Sveriges boklådor.

Boken utgör en stimulerande blandning av hypoteser, teorier och klara fakta. Den är också rikt illustrerad med bland annat Hubbleteleskopets imponerande bilder.

I ett så – i dubbel bemärkelse – expansivt forskningsområde som universum duger det inte att ha gamla böcker i bokhyllan. Då blir man lätt felinformerad.

I den första upplagan av The Big Bang, som kom ut 1980, antogs den stora smällen ligga ungefär 20 miljarder år tillbaka i tiden. Numera är det bara 15 miljarder år sedan vårt universum uppstod – en korrigering med hela 25 procent.

Då kunde kosmologerna studera galaxer som var fem miljarder ljusår från oss. Nu har de sett galaxer dubbelt så långt bort. Den som blickar ut i rymden, tittar ofrånkomligt bakåt i tiden lika många år som det tar ljuset att färdas från det studerade objektet till oss. Det betyder att vi i dag har sett två tredjedelar av universums historia, mot bara en fjärdedel 1980. Med den senaste upplagan får du tio miljarder år historia på 407 sidor, 25 miljoner år per sida. Det är nästan en fördubbling jämfört med första upplagan.

The Big Bang, Tredje upplagan