Svart låda ger säkrare bilar

Men det är långt ifrån alla bilar som har dem, trots att det skulle kunna förhindra framtida olyckor.
Publicerad

Svarta lådor, eller Event Data Recorders, EDR, hjälper till att utröna vad som hänt vid en flygolycka. Lådorna, som egentligen inte alls är svarta, kan också byggas in i bilar och där samla in en rad olika uppgifter om vad som hänt före en krock, samt under och efter. Dessa data kan utnyttjas för att förbättra både bilar och säkerhetsutrustning. Men det är långt ifrån alla bilar som har dem.

– Det verkar inte som om bilindustrin är så intresserad av att få reda på hur trasiga deras bilar blir vid en krock, säger Thomas Carlsson, mediechef vid Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

Ändå samarbetar några bilfabrikanter, som Toyota, Opel och Saab, med försäkringsbolaget Folksam, som har utvecklat en svart låda för bilar.

– Det finns ca 200 000 av Folksams lådor ute i svenska bilar nu. Vissa bilfabrikanter har också egna lådor för egna analyser. Men för att få alla bilfabrikanter att installera lådor där resultaten kan studeras av andra än bilfabrikanterna själva krävs förmodligen en lagändring, säger Anders Kullgren, trafiksäkerhetsforskare vid Folksam.

Det amerikanska trafiksäkerhetsverket har nyligen genomfört ett test av svarta lådor. Dessa bokför uppgifter 5 sekunder före och 5 sekunder efter krocken, allt ifrån vinkeln på hjulen och hur föraren har bromsat och blinkat, till när krockkudden utlöstes och hur många gånger bilen slog i något och hur hårt.

Lådorna som Folksam utvecklat registrerar bara vilka krafter som bilen, föraren och eventuella passagerare utsätts för vid en krock, och då bara under några millisekunder.

– Vi är mest intresserade av uppgifter som kan säga varför man skadas. I USA är man mer intresserad av produktsäkerhet. Men vi tittar nu på en annan typ av mätutrustning som kan ta in fler data från bilen, säger Anders Kullgren.

Han håller med om att det bästa vore att ta in så mycket information som möjligt och att utnyttja bilarnas befintliga elektroniska sensorer, som antisladdsystem och krockkuddar.

– I det långa loppet skulle detta hjälpa både biltillverkarna och dem som åker i bilen, säger Anders Kullgren.

Nackdelen är att människor kan tycka att en sådan registrering av bilens uppförande kränker bilisternas privatliv, vilket också satt i gång en debatt i USA.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor