Yrkesframgång eller bra betyg?

Studenter på olika högskoleutbildningar definierar studieframgång på helt olika vis.
Publicerad

Framgångsrika studier brukar normalt definieras genom bra betyg och att man klarar studierna på utsatt tid. Men en jämförelse mellan studenter inom fem olika högskoleutbildningar – teknisk fysik (en civilingenjörslinje), sociala linjen, läkarlinjen, ekonomlinjen och ämneslärarlinjen med inriktning på språk – visar stora skillnader. Läkar- och lärarstudenter är benägna att se studierna i relation till sina framtida yrken. Studenter som studerar teknisk fysik respektive ekonomi ser mer till prestationer i form av betyg och poäng.

Det visar pedagogerna Ewa Andersson och Tomas Grysell vid Umeå universitet i sin gemensamma doktorsavhandling Nöjd, klar och duktig.

Det finns också stora skillnader mellan könen inom de olika grupperna. Trots att kvinnor i högre grad än män avlägger examen, har de generellt svårare att se sina studier som framgångsrika. Men detta skiljer sig mellan olika utbildningar:

– På ekonomlinjen är det inte så stora skillnader mellan män och kvinnor. Däremot har kvinnliga läkarstudenter svårare än manliga att se att sina studier som lyckade, säger Ewa Andersson.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor