Ikea på femte plats

55 miljarder sökningar kan inte ha fel. Detta är vad vi vill veta på nätet.
Publicerad

Google är Internets största sökmotor. 150 miljoner förfrågningar kommer till Google – varje dag! Det är drygt 1 000 i sekunden från över 100 länder.

– Det är märkligt hur lika folk är runt om i världen, om man går på vad de söker efter, säger Greg Rae, en av tre anställda på Google som arbetar med registrering av användarnas sökningar.

På Googles webbplats finns statistik över vad vi söker efter, sammanräknad per vecka, månad och år. Här kan man se eviga stjärnor och snabbt uppflammande bloss.

– Man lär sig säga sex på många olika språk genom att titta i statistiken, säger Craig Silverstein, en av de ansvariga för tekniken på Google. Men för att hålla statistiken barntillåten sorteras snuskorden bort före presentationen.

Aktuella händelser syns direkt i statistiken. Mest extrema händelsen hittills är förstås terrorattentaten mot World Trade Center. Över den finns särskild statistik att tillgå. Den 11 september 2001 sökte de flesta efter World Trade Center, Pentagon och CNN. Av de 500 vanligaste sökorden var 80 procent kopplade till terrorattacken. Men de kommande dagarna klev märkligt nog ordet Nostradamus upp på absoluta toppen. Skälet var antagligen ett rykte om att Nostradamus, fransk astrolog på 1500-talet, hade förutsagt de två tornens fall.

Av de olika topplistorna märks det att USA dominerar på Internet. Men på listan över mest sökta varumärken kommer ändå Ferrari överst och på femte plats Ikea. Varuhuskedjan toppar dessutom listan över mest sökta butiker på nätet.

Google upprättar också listor över brittiska, franska, tyska och japanska sökningar. Biljetter kommer överst i samtliga europeiska sökningar, även om det stavas Easyjet i Storbritannien, SNCF i Frankrike och Lastminute på tyska. På den japanska listan är två av de tio främsta orden skrivna med latinska bokstäver. Det ena är ADSL – en teknik för billig men snabb datakommunikation via telefonnätet.

En fluga under året var också en spansk sånggrupp kallad Las Ketchup. Med ett sång- och dansnummer, Ketchupsången, blev de först omåttligt populära i Spanien våren 2002. Under sommaren erövrade de kontinenten och till hösten nådde de USA. Ett typiskt Internetfenomen, som lätt kan följas med statistik från Google.

De tio populäraste sökorden på Google 2002

  1. Spiderman
  2. Shakira
  3. Winter olympics
  4. World cup
  5. Avril lavigne
  6. Star wars
  7. Eminem
  8. American idol
  9. Morrowind
  10. Warcraft 3

Tio vanligaste varumärkena

  1. Ferrari
  2. Sony
  3. Nokia
  4. Disney
  5. Ikea
  6. Dell
  7. Ryanair
  8. Microsoft
  9. Porsche
  10. HP
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor