Tomma förpackningar långt ifrån tomma

Yoghurt för 200 miljoner kronor slängs varje år, visar ny undersökning.
Publicerad

genomsnitt är en tiondel av tandkrämen kvar i tuben när konsumenten tror att den är tom. Men det kan vara mer – uppåt en femtedel kan finnas kvar – visar en ny undersökning. Den har gjorts av Beatrice Johansson på forskningsinstitutet Packforsk, som sedan den 1 januari 2003 slagits samman med Skogsindustrins tekniska forskningsinstitut.

Beatrice Johansson har undersökt spillet i våra 20 vanligaste kladdiga produkter. Och resultaten är nedslående. Värst mätt i viktprocent är tandkräm, men yoghurt och filmjölk kommer inte långt efter.

Om man bara vänder en vanlig rektangulär 1-liters filmjölksförpackning upp och ner kommer 9 viktprocent att finnas kvar. Om man däremot pressar ihop förpackningen blir bara 1 procent kvar.

Beatrice Johansson uppmanar nu förpackningsindustrin att utforma förpackningarna bättre. Annorlunda design och bättre materialval, t ex en ytbehandling på filpaketets insida, kan göra mycket.

– Det är en utopi att helt tömma en förpackning. Däremot kan spillet minskas avsevärt, säger hon.

Inte bara designen kan förbättras. De som fyller förpackningarna bör välja behållare som är bättre anpassade efter hur trögflytande innehållet är.

– Konsumentens beteende kan också förbättras, och industrin kan lära sig mer om hur konsumenten brukar göra när han eller hon tömmer förpackningen.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor