Bättre för svenska träbåtar att emigrera

Under de senaste trettio åren har hundratals svenska träbåtar sålts till utlandet, där de renoveras och sköts. Samtidigt förfaller träbåtarna här hemma.
Publicerad

Statens maritima museer har nyligt kartlagt träbåtarnas situation i Sverige. Utredningen visar att det sker stor export av gamla träbåtar och att många av dem som blir kvar i Sverige vanvårdas.

– Många av länderna som våra båtar går till fick en hel generation träbåtar förstörda under andra världskriget, säger Magnus Olofsson, chef för föremålsenheten vid Statens maritima museer. Därför finns det efterfrågan. I Sverige är det tvärtom – här finns ett stort utbud av träbåtar, som ofta blir en förstabåt innan man får råd med en plastbåt.

Sedan 1970 har minst 470 svenska träbåtar sålts till utlandet. Många har hamnat i grannländerna Finland, Norge, Danmark och Tyskland, men på senare år har hälften av de sålda båtarna gått till Nederländerna.

Där rustas båtarna till toppskick och säljs till skyhöga priset, ofta över Internet. Särskilt de s k Petterssonbåtarna (ritade av Carl Gustaf Pettersson, verksam under första halvan av 1900-talet) betingar ett högt pris. I Nederländerna är det status att glida runt på kanalerna i en sådan. Under 1990-talet såldes de flesta träbåtar från Sverige som ”Petterssonbåtar” i Nederländerna. I dag är holländarna mer kräsna och kräver dokumenterad historia och bevarade ritningar.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor