Årets tidskrift populärpress 2025

Sverige sett på nytt sätt

En ny turistkarta över Sverige utgår från turistens syn på vad som finns attse.

Publicerad

Nu finns en tidigare aldrig skådad indelning av Sverige – i turistregioner.Den nya kartan har skapats av professor Bengt Sahlberg och analytikern SaraNordin vid Turismforskningsinstitutet Etour vid Mitthögskolan i Östersund.Huvudsyftet är att regionindelningen ska användas för statistik av skildaslag. Strävan har varit att kartan ska överensstämma med såvälkonsumenternas som producenternas syn på resmålen i Sverige.

De indelningar som finns i dag är antingen för stora (21 län) eller för små(289 kommuner). I de fall de är ungefär lagom många (70 s karbetsmarknadsregioner) innefattar de helt olika typer av resmål. Ettexempel är Mora A-region som omfattar både norra Siljansområdet och södrafjällvärlden med Sälen och Idre – två mycket olika turistdestinationer.

Den nya kartan delar in Sverige i 42 turistregioner. Indelningen bygger påregionernas geografiska läge och deras historiska förankring i turisternasegna mentala kartor. Exempelvis används välkända namn som Österlen,Glasriket och Tornedalen.

Under remissomgången till olika regionala turistorganisationer haruppfattningarna ibland gått isär mellan de orter och kommuner som tydligtingår i en turistregions kärna och dem som befinner sig i regionensutkanter. De förstnämnda vill värna mot utspädning av det egna varumärket,medan de andra gärna vill tillhöra ett populärt och etablerat område.Bengt Sahlberg och Sara Nordin tar gärna emot synpunkter från F&Fs läsareinför en framtida revidering av kartan. Sänd breven till redaktionen såvidarebefordrar vi dem.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor