Antalet piratkopior överdrivs
Forskare vid Harvard Business School och University of North Carolina har mätt hur många musikfiler som laddades ner under 17 veckor år 2002. Trots att det förekom ett enormt antal nedladdningar under perioden, skulle många personer som laddade ner musiken ändå aldrig ha köpt någon originalskiva, enligt forskarna.
– I våra mest pessimistiska modeller krävs 5 000 nerladdningar för att försäljningen av ett album ska minska med ett enda exemplar. Om detta värsta scenario gäller, har fildelningen minskat försäljningen av musik-cd med 2 miljoner exemplar under år 2002. Som en jämförelse kan nämnas att musikindustrin påstår att den minskade försäljningen är cirka 70 miljoner skivor under samma period, säger professor Felix Oberholzer-Gee vid Harvard Business School i USA.
Studien visar också att för riktiga storsäljare, sådana musik-cd som brukar sälja över 600 000 exemplar, tjänar den fildelade musiken snarast som reklamkanal. På var 150:e nerladdning såldes ytterligare en skiva, hävdar forskarna.