Livets vatten

Såvitt vi vet finns liv bara på vår planet. Hela övriga universum kan vara sterilt. Men mikrober kan också finnas på nära håll, exempelvis på Mars och Jupiters måne Europa.

Liv kräver rimligen rinnande vatten, vilket är grundvalen för detta nummers Tema: Var i solsystemet finns vatten och varifrån kommer det? Uppsalaastronomen Hans Rickman, som återkommande medverkat i F&F sedan 1980, lotsar oss bland kometer och planetesimaler.

Och på tal om planeten jorden, visst trodde medeltidens människor att jorden är platt? Det påstås i alla fall i de mest seriösa sammanhang. Hur det egentligen var med den saken utreds i artikeln på sidan 38 i papperstidningen. Det som förvånar är hur några enstaka personer kunde få en hel värld att tro på en nyskapad myt. Och vilka gruppers världsbild är det vi missuppfattar i dag? Muslimernas? Pensionärernas? Globalisternas?

1900-talet är det hittills mest omvälvande av sekler. Bland allt ont och gott som hände då fanns enorma förändringar i sjukdomspanorama och dödsorsaker. Numera får vi hjärtsjukdom och cancer, medan det för hundra år sedan var infektionssjukdomarna som regerade. I artikeln om vår ohälsa förr och nu reses dock farhågan att bakterier och virus kan vara på väg tillbaka – tänk bara på hiv, sars, sjukhussjuka och fågelinfluensa.

Reflekterat var länge namnet på en avdelning i F&F där forskare och andra delade med sig av tankar inspirerade av en bok. Sedan dess har vi lanserat Bokuppslaget, och därför återkommer nu Reflekterat i ett annorlunda upplägg. Avsikten är att låta skribenterna ”tänka högt” kring någon aktuell fråga med vetenskaplig anknytning. Vi inleder med att läkaren Björn Ramel efterlyser sans i det offentliga samtalet om apatiska barn.

Tills nästa F&F-nummer utkommer i augusti får vi hoppas att Wolfgang Röder får fel i början av sommaren och sedan för ovanlighets skull rätt (se sidan 15 i papperstidningen).