Internetannonser för miljarder
I år beräknas annonser på internet omsätta över 160 miljarder kronor enbart i USA. Det kan jämföras med tv-reklamen som i samma land beräknas omsätta 440 miljarder kronor. Ojämförligt störst är sökmaskinerna Google och Yahoo, med 23 respektive 21 procent av reklammarknaden på internet. Tillsammans har dessa giganter gått om annonseringen i amerikansk tv under prime-time, det vill säga bästa sändningstid (ungefär 19.30-22). Nu visar det sig dessutom att intäkterna kan öka ytterligare, om automatiken som används för att placera annonserna på webbsidor optimeras.
De flesta annonser på nätet läggs ut med hjälp av matematik och textanalys. Den som annonserar väljer själv nyckelord som annonsen ska förknippas med, och Google letar sedan efter dessa ord på webbplatser som tar emot annonser och på Googles egen söksida. Annonsören betalar inte för att visa annonsen, utan enbart om någon klickar på annonsen. Priset för klicket räknas ut genom ett automatiskt budgivningssystem. Den som annonserar väljer ett högsta pris man är beredd att betala per klick. Uppgiften används sedan för att räkna ut vilken annonsörs annons som ska visas.
Forskare vid Georgia Institute of Technology har nu funnit att algoritmerna kan göras betydligt effektivare om ytterligare information används. Annonsören anger nämligen också ett tak för hur mycket man är beredd att betala per dag för att få visa sina annonser. Om man använder även denna uppgift ökar konkurrensen om de mest åtråvärda nyckelorden ytterligare, och därmed ökar också Googles intäkter.