Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Framgångssagan om Google

Så gott som alla som använder internet använder också Google. Det är ett av världens framgångsrikaste internetföretag, och nu föremål för flera böcker.
Publicerad

Det började på Stanford. Två talangfulla studenter fann varandra i oändliga diskussioner om småsaker. De var glada, snabbtänkta och krävande – för sin omgivning och sig själva. Sergey Brin och Larry Page, numera mångmiljardärer tack vare Google, var också respektlösa nog att tro att de kunde lyckas med något som betydligt större företag inte hade gjort särskilt bra och ingen tjänade några pengar på.

De två är till sättet och bakgrunden mycket olika, uppväxta i helt olika miljöer. Sergey Brin är född i Moskva, Larry Page kommer från amerikanska mellanvästern. Medan den ene är eftertänksam och analytisk, är den andre utåtriktad och social.

Larry Page hade idén att man skulle kunna hämta hem och lagra hela world wide web på några datorer. Tillsammans tänkte de att om man lyckades med det och sedan med en fiffig matematisk beräkning kunde sortera sidorna så att de populäraste alltid låg överst så skulle man få en sökmotor som var betydligt bättre än konkurrenternas.

I den byggnad som skänkts till Stanford University av Bill Gates prövade de sina idéer och startade söktjänsten Backrub.

År 1997 fanns det en fungerande prototyp. Men det behövdes också ett smart namn. Larry Page satt med en studentkamrat på Stanford och lekte med ord. Någon föreslog Googolplex, ett matematiskt begrepp för ett överväldigande gigantiskt tal. Larry ville ha ett kortare namn men när han prövade det på datorn stavade han fel och skrev ”google”. Namnet var ledigt och de registrerade det. Morgonen därpå upptäckte någon att man stavat fel, men det rättstavade Googol var redan upptaget, så det fick bli Google.

Nu följde ett frenetiskt byggande. Om Google utåt tycks vara ett företag med en snygg och ren webbsida och en smart matematisk formel som sorterar webbsidor, så är de minst lika mycket ett hårdvaruföretag med en gigantisk maskinpark som gör det möjligt att så snabbt leverera rätt svar på en fråga. Inga superdatorer, utan sammankopplade persondatorer, det är basen i Googles databas över internet. Datorerna söker av webben kontinuerligt och lagrar informationen på flera platser samtidigt. Om en samling datorer får problem (datorer går ju sönder hela tiden), finns det alltid flera andra datorer som automatiskt tar över.

Likt alla framgångsrika företag i Silicon Valley har också Google under en tid varit ett garageföretag. Men för Google var tiden i garaget inte lång. År 1999 flyttade man in i sina nuvarande lokaler i Mountain View öster om Stanford, i ett kontorskomplex som kallas Googleplex.

Google har aldrig annonserat. Även om ryktesspridningen orkestrerades rätt medvetet av Googlefolket själva, så kostade lanseringen aldrig några annonspengar. Ändå är förtaget i dag det mest framgångsrika internetföretaget i världen. Det gick med motsvarande 12 miljarder kronor i vinst förra året. Man tjänar pengar främst på att sälja annonser på sin egen webbplats och på att förmedla annonser till andras webbplatser. Ständigt lanseras också nya tjänster, som e-post, kartor och trender. De flesta gratis, men finansierade genom smarta annonsprogram. (För den som vill ha en handbok i sökning på nätet och Googles främsta kringtjänster rekommenderas svenska Informationssökning på internet och amerikanska Google: The missing manual.)

Hur kommer det sig då att just Google lyckas så bra på ett område där andra i bästa fall går kräftgång? Det är nog för tidigt att svara på det. Den kanske mest genomarbetade boken hittills om Google och dess grundare, The Google Story, ger inget direkt svar. Det är en rätt distanslös hyllning till framgångssagan och dess skapare. Mellan raderna försöker dock boken förmedla intrycket att Google lyckas tack vare att två riktigt smarta och hängivna akademiker, Larry Page och Sergey Brin, skapade ett ställe som är en kombination av universitet, fritidsgård och teknikföretag. De har dessutom lockat tillräckligt många som tycker som de själva – företaget har nu fler än 5 000 anställda – och är beredda att arbeta rätt hårt för att driva sagan framåt.

Ett annat svar får man i The Search, en bok om sökning på internet i allmänhet och Google i synnerhet. Bokens författare John Battelle, själv internetentreprenör, menar att svaret på Googles framgång ligger i frågan Vad vill världen ha? Google levererar givetvis inte vad världen vill ha, men sökningar på Google visar vad världen önskar sig och det är kunskapen om det som Google så framgångsrikt har lyckats kapitalisera.

The search

Battelle, John
Portfolio

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor