Ingen snöbollseffekt på nätet
När du använder en söktjänst på nätet, till exempel Google, sorteras sidorna efter flera kriterier. En viktig sådan egenskap är hur populär sidan är. Det mäts bland annat genom hur många andra webbplatser som har länkar till just den sidan.
Tidigare har man befarat att denna popularitetsrankning favoriserat stora välbesökta webbplatser mer än de förtjänar. Ju populärare en webbplats är, desto fler hittar till den. Dessa besökare länkar till den och webbplatsen kommer högre upp i listan, vilket i sin tur betyder att ännu fler hittar dit. Det blir en snöbollseffekt. De mindre populära webbplatserna går motsatt öde till mötes.
Filippo Menczer, professor i informations- och datorteknik vid University of Indiana, Bloomington, USA, har dock funnit att söktjänsterna inte alls styr så mycket som man trott. Han använde data från riktiga surfare och undersökte bland annat hur ofta de hamnade på sidor som söktjänsterna favoriserade och hur ofta de hängav sig åt mer slumpartat surfande. Det visade sig att nätanvändarna söker mer specifikt och mer målinriktat än väntat. I stället för att leta på ”miljöbil” söker vi på ”toyota prius 2002”. Det ger färre träffar, och då blir rankningen mindre viktig.