Nytt farthinder skonar ryggen
Det är välkänt att farthinder minskar farten. Men för yrkesförare innebär de också ett problem. Det sliter på kroppen att åka över många vägbulor dagligen. En lösning på problemet är att låta vägbulan märkas bara om man kör för fort.
Civilingenjören och uppfinnaren Richard Nilsson i Norrköping har utvecklat ett sådant system. Farthindret består av en fjädrande klaff som står upp. När en bil passerar i laglig fart trycks klaffen ner och ingenting märks i fordonet. En hastighetsradar känner dock av vilken hastighet som fordonet har. Om den är över den tillåtna låser sig klaffen i stående läge med hjälp av en elektromagnet och föraren påminns om att farten är för hög.
Det finns flera andra system för dynamiska fartbulor, men de är både dyrare och mer komplicerade. Richard Nilssons system testas nu i Linköping och Malmö och ska utvärderas av Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping.