Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

”Myter är lika närvarande i staden som fakta”

Jerusalem: biografin är en ny bok av den brittiske historikern och författaren Simon Sebag Montefiore. Den kommer nu, efter bästsäljarna om Rysslands historia: Den unge Stalin, Potemkin och Katarina den stora: en kejserlig förbindelse och Stalin – den röde tsaren och hans hov.
Publicerad
Simon Sebag Montefiore. Jerusalem: biografin ges ut av Norstedts.
Bild: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX
###Hur kommer det sig att du lämnade det ryska spåret? – Efter Stalinböckerna, som nog inte föll Kreml i smaken, förlorade jag min privilegierade skrivplats i det ryska arkivet. Och jag har alltid varit besatt av både Ryssland och Mellanöstern. Men jag ska snart tillbaka till Ryssland igen. Dessutom spelar det ryska en stor roll även i Jerusalems historia. ###Varför en bok om Jerusalem? – Det finns tusentals böcker om Jerusalem, men det finns ingen som berättar hela historien där det inte bara ryms teologi och arkitektur utan även människor som byggde och bebodde staden. Du kan läsa boken som en studie av religion, identitet, imperier och makt ända till dagens arabiska vår och Israel-Palestinakonflikten – eller som en berättelse om fascinerande öden, personer, kejsare, profeter, erövrare, prinsessor och fanatiker. Jag är intresserad av hur samhällen vävs samman av människor, makthavare, och deras byggen – de som utgör essensen hos historiska skeenden. Därför heter boken Biografin. Så jag ville skriva en historia som är byggd på äkta källor och är akademiskt korrekt, men också spännande och tillgänglig för vanliga läsare. ###Vad har du för personliga länkar till staden? – Sir Moses Montefiore, en av mina anfäder, var judisk välgörare, vän till drottning Victoria och en världskänd bankir. År 1860 byggde han Montefiorekvarnen och Montefiorekvarteren, en stadsdel precis utanför gamla stans murar. Och jag har varit i Jerusalem otaliga gånger ända sedan barnsben. ###Hur ser du på staden som en helig plats? – Jag ser den som inte bara helig för de tre världsreligionerna, utan som ett nav kring vilken alla världens konflikter har kretsat. Jag är en sorts optimist, så jag tror att vi så småningom löser även den nu pågående konflikten. Jag har försökt att skriva en totalt opartisk historia, vilket var en verklig utmaning, inte bara för att platsen är så laddad utan också med tanke på vem jag är. Men jag är historiker och jag har jobbat hårt dag och natt för att skriva på ett opartiskt sätt. ###Hur blev Jerusalem, som från början var bara två kullar och en vatten­källa, en sådan mytisk plats? – Det är bokens huvudtema; i stort sett genom utveckling och våld och genom beslut av några få stora män – från kung David, kejsaren Herodes, kalifen Abd al Malik till Lloyd George. Men först och främst genom kraften hos en enda bok – Bibeln. ###Hur arbetade du för att skilja myt från verklighet när det gäller Jerusalem? – Det är alltid en utmaning för en historiker att hitta de äkta historiska förloppen. I fallet med Jerusalem är det extra svårt, eftersom myter är lika närvarande i staden som fakta. ###Hur lång tid tog det att skriva boken? – Tre år.

Jerusalem

Sebag Montefiore, Simon
Norstedts

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor